Tuesday, June 3, 2008

Berjalan sambil membeli belah

Pada Sabtu yang lalu saya bersama dengan rakan kongsi telah pergi melawat ke sebuah kilang pemperosesan cendawan, Climax mushroom ent. Tuan punya kilang ini lebih gemar dikenali sebatgai Mrs Tay. Lawatan kami ini bukanlah kali pertama, tetapi kali ini kami dapat meluangkan masa meninjau keseluruhan kawasan kilang ini.


Kami meninjau dari setiap sudut kilang itu, dari tempat pemprosesan hingga ke tempat pemeraman beg media.

Kami berasa kagum dengan dengan pengusaha kilang ini kerana berjaya mencapai hingga ke tahap ini. Kata pekerja di kilang ini, ianya telah beroperasi lebih dari 15 tahun. Bermula dari sebauh bangsal yang kecil hinggalah ke kilang sebesar 2 ekar.


Setakat ini di negeri Melaka belum ada lagi orang melayu yang mapu bersaing dengan pengusaha kilang ini. Kami juga meninjau mesin-mesin yang digunakan di kilang ini. Proses membuat beg media menggunakan mesin memang sagat mempengaruhi production kilang ini.


Sebelum kami pulang, sempat juga kami membeli 2500 beg media yang sudah matang bagi menambah lagi beg di rumah cendwan kami. Di dalam perjalanan pulang, saya terfikir industri cendawan ini memang mempunyai masa depan yang sangat cerah. Walaupun sekarang ianya di monopoli oleh kaum cina, tetapi masyarakay kita masih mempunyai peluang di sini. Semangat yang kuat kunci untuk mencapai kejayaan.

Semoga projek kami juga akan berjaya mencapai ke tahap kilang.

Mohd Zulfikri

No comments: